Keystone logo
Charles University Protestant Theological Faculty

Charles University Protestant Theological Faculty

Charles University Protestant Theological Faculty

Introduktion

Den protestantiska teologiska fakulteten (ursprungligen känd som Hus Czechoslovak Protestant Theological Faculty ) grundades i Prag den 28 april 1919. Före första världskriget hade det varit många restriktioner för protestanter i de tjeckiska länderna (som var en del av katolska Österrike vid tid) och kandidater till ministeriet fick åka till Wien för att studera. Med upprättandet av den nya tjeckoslovakiska staten efter kriget kom full religionsfrihet.

Reformerade och lutherska protestanter förenade sig för att bilda Evangelical Church of Czech Brethren, och en av dess första åtgärder var att inrätta en fakultet för protestantisk teologi för att utbilda dess teologistudenter och de från andra kyrkor. Under det första året av dess existens hade fakulteten 14 studenter, men detta växte snart till 78 1923 och 160 1929. Kvinnor började studera vid fakulteten 1922; deras antal ökade avsevärt efter att synoden i den tjeckiska brödernes evangeliska kyrka beslutade att ordinera kvinnor till tjänsten 1953. Under den tyska ockupationen stängdes fakulteten, tillsammans med de flesta andra högskolor, men den återupptog sin verksamhet när Andra världskriget var över. 1949-50 var det 230 elever.

År 1950 beslutade den kommunistiska staten att fakulteten skulle delas in i två skolor: Hus teologiska fakulteten för studenter från den tjeckoslovakiska hussitkyrkan och Comenius protestantiska teologiska fakulteten för studenter från Tjeckiska brödernas evangeliska kyrka och de mindre kyrkorna. Under kommunisterna upplevde Comenius -fakulteten många svårigheter och antalet studenter sjönk till under 100. Under större delen av 1950- och 1960 -talen var dekanen den ledande tjeckiska protestantiska teologen Josef Lukl Hromádka. Efter den kommunistiska regimens fall 1989 öppnades nya möjligheter för Comenius -fakulteten. Det var en enorm ökning av antalet studenter. År 1990 införlivades Comenius -fakulteten i Charles University och bytte namn till den protestantiska teologiska fakulteten. 1995 flyttade den till större lokaler på den nuvarande platsen. 2007-2008 hade fakulteten cirka 500 studenter och cirka 25 lärarpersonal.

Fakultets sigill och dess symbol

Tänk - agera - tala: teologi som salt

Några reflektioner om fakultetets emblem

Pavel Filipi

När Prag protestantiska teologiska fakulteten inrättades 1919, stod dess grundare inför en liten uppgift, förutom många fler stora: hur man symboliskt representerar de traditioner de byggde på och de mål de siktade på. De utformade därför ett nytt emblem, som fortfarande används idag som fakultetens sigill.

Hur ska dess symbolik förstås?

I mitten av en cirkulär design ser vi en kalk. Detta symboliserar tydligt nog kopplingen till arvet från den tjeckiska reformationen, särskilt med den hussitiska reformationen, som återinförde mottagande av kalken av lekmän vid firandet av nattvarden. År 1417 efterlyste hela den teologiska fakulteten vid Prags universitet universitetet av gemenskap av båda sorterna, som tog revolutionens sida och riskerade därmed dess existens: inom ett år hade Constance Council dragit tillbaka sin licens att undervisa. Genom att välja denna symbol visade den nya fakulteten att den var engagerad i kalken (med allt detta kan innebära) precis som hussiterna hade varit, och att den avvisade alla slags klerikalism, inklusive teologisk klerikalism.

I den övre halvan av den runda designen kan vi läsa de latinska orden: SAPERE, AGERE, LOQUI, vilket betyder på engelska: tänk, agera, tala. Det mottoens historiska ursprung går tillbaka till Jan Amos Komenský (Comenius), den sista biskopen i den gamla brödernes enhet. Valet av dessa termer och hur de är sammanlänkade kan förstås utan ytterligare förklaring. Teologin som den nya fakulteten vill odla bör vara vetenskaplig och kräver en strikt intellektuell disciplin; det bör vara praktiskt och leda till handling; och slutligen bör den bygga på dialog, avvisa alla andra sätt att förmedla sanningen bortsett från Ordet. Ordningen i vilka termerna placeras är kanske överraskande, med ”tala” på tredje plats, som utgör mottoens höjdpunkt. Men denna överraskning försvinner när vi minns den enorma betydelse som den tjeckiska reformationen tillmöt Guds ords frihet. Fritt att förkunna det befriande Ordet är i sig "det friaste av handlingar" (actus liberimus omnium) och kan befria kristendomen från dess babyloniska fångenskap. Om och om igen, även i tider av det största förtrycket, har tjeckiska protestantiska kristna upplevt att "Guds ord inte är kedjat" (2 Tim. 2: 9), och att det tvärtom skapar ett utrymme för yttrandefrihet runt sig själv . Till följd av denna erfarenhet och tradition har fakultetens grundare förbundit sig att etablera fakulteten som en tillflyktsort för yttrandefrihet, förankrad i Guds ords frihet.

I emblemets centrala del, till vänster och höger om kalken, finns en gåta i form av två referenser till Skriften - 3 Moseboken 2:13 och Markus 9:49. I båda passagerna finns ordet ”salt” (latinsk sal). Kopplingen mellan mottot och citat från Skriften blir tydlig när vi inser att de första bokstäverna i de tre orden i mottot (Sapere, Agere, Loqui) tillsammans bildar det latinska ordet SAL.

Men vad har teologi och en teologisk fakultet att göra med salt? Vad fick våra föregångare som valde emblemets design att välja dessa två passager bland de många platser i Bibeln där salt nämns? Idag kan vi bara gissa på den exeges de hade i åtanke. Vi kan dock vara ganska säkra på att den version av citatet från Markus som de hade framför sig var en som kanske inte framgår av de ursprungliga manuskripten, men som ofta finns i reformerade bibelöversättningar. Enligt denna version var Jesu ord: ”Varje offer kommer att saltas med salt.” Vi slås av det faktum att ordet ”salt” i båda passagerna är nära kopplat till begreppet offergåva. 3 Moseboken 2:13 säger: ”Du ska krydda alla dina spannmålsoffer med salt. Lämna inte saltet från din Guds förbund utanför dina spannmålsoffer. Tillsätt salt till alla dina erbjudanden. ”

Teologi som referens till offer? Ville fakultetens grundare betona att fakulteten fortsätter att rikta sin uppmärksamhet mot kärnan i det kristna budskapet - Kristi offer på korset? Kanske. Men kanske hade de något annat i åtanke när de designade emblemet. Ty i båda citaten kallas salt som en ytterligare ingrediens som löses upp och sprids genom offeroffret. Och denna självupplösning och självspridning är en av teologins grundläggande funktioner. Genom att ifrågasätta sina egna instinkter av självbevarelse begår den hela sitt tänkande, agerande och talande till tjänst för både kristna och medborgerliga samfund, varnar och skyddar dem mot egoismens korruption och uppmuntrar dem att osjälviskt tjäna dem som anses vara av minst betydelse i denna värld. På detta sätt kan teologin bidra till att den mänskliga familjen inte förlorar dimensionen av självförnekelse och frivilligt avståelse, utan vilket varken ett liv av mänsklig värdighet eller fredlig samexistens är möjlig.

Platser

  • Protestant Theological Faculty Charles University in Prague Černá 9, P.O.Box 529 CZ-115 55 Praha 1 Czech Republic, , Prague

Frågor