Master's Course in Business Law for the Fashion System
Milan, Italien
VARAKTIGHET
12 Months
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 6 000 / per year
STUDIEFORMAT
Blandad
Introduktion
Under läsåret 2022/23 startar den nya masterkursen i moderätt, resultatet av samarbetet mellan International Telematic University UNINETTUNO och NABA, Nuova Accademia di Belle Arti. Tack vare dess innovativa blandade formel, som inkluderar både onlineaktiviteter på UNINETTUNOs e-lärandeplattform och aktiviteter ansikte mot ansikte på NABAs campus i Milano, syftar kursen till att utbilda professionella profiler som kan hantera på ett systematiskt och tvärvetenskapligt sätt det juridiska, ekonomisk, teknologisk och marknadsföringsdynamik relaterad till mode- och textilsystemet, både på nationell och internationell nivå, med uppmärksamhet på aspekter relaterade till (miljömässig, ekonomisk och sociokulturell) hållbarhet och till digitalisering.
Antagningar
Läroplan
"Titta på studieprogrammet"
Denna masterkurs består av en intensivkurs som tillåter studenter att fördjupa sina kunskaper genom teoretiska och laboratoriekurser relaterade till processer, marknader och detaljhandel i ett tvärvetenskapligt och ständigt utvecklande scenario.
Kursen är uppdelad i 6 moduler som sträcker sig från kunskapen om den italienska och internationella mode- och textilförsörjningskedjan till studiet av de viktigaste formerna av kommersialisering när det gäller kontrakt och rättsligt skydd; från immateriella rättigheter till dynamiken i digital marknadsplats och e-handel upp till utvecklingen och tillämpningen av hållbarhet i termer av cirkulär ekonomi från respekt för miljön till leveranskedjan.
Modul | ECTS |
Textil- och modesystemet | 8 |
Lag i lag för modesystemet | 8 |
Immateriella rättigheter i modesystemet | 8 |
Digital lag i modesystemet | 8 |
Hållbarhet i modesystemet | 8 |
Internationell rätt och digitala lösningar för modesystemet | 8 |
Praktik | 4 |
Slutlig avhandling | 8 |
Total | 60 |
Programresultat
Under masterexamen har studenterna möjlighet att:
- förstå innehållet, de uttrycksfulla språken och verktygen i de olika disciplinerna som kretsar kring modesystemet, från ekonomi till juridik, från e-handel till ny modeteknik, inklusive digitala marknader, NFT och Metaverse
- förvärva färdigheter i termer av varumärkesidentitet och varumärkesvärde med fokus på de egenskaper som definierar värdet av Made-in-Italy
- utveckla en fallenhet för lagarbete och hantering av problem och fallstudier i verkliga sammanhang
Karriärmöjligheter
- Konsult för affärsjuridik för modesystemföretagen
- Konsult för företag och branschorganisationer
- Ansvarig för kvalitetskontroll och produktutveckling
- Mode koordinator